Köpvillkor


På skanskabyggvaror.se finns produkter, tips, idéer och inspiration... i stort sett allt du behöver för att genomföra ditt projekt. Här kan du alltid handla online, oavsett om du befinner dig hemma i soffan eller i någon av våra utställningsbutiker.

Här hittar du all information och alla villkor som gäller för vår webbutik.
Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på 042 - 210 100.

Handla och betala


Valet är ditt
Hos oss kan du enkelt lägga din order i vår webbutik, men det går precis lika bra att ringa in din order eller besöka någon av våra utställningsbutiker.

Handla i vår webbutik

  1. Klicka på "Köp" för den produkt du vill köpa.
  2. Produkten placeras i din kundvagn – högst upp till höger.
  3. Klicka på "Till kassan", när samtliga produkter är placerade i kundvagnen.
  4. Kontrollera att din kundvagn innehåller korrekt produkter och korrekt antal.
  5. Ange person- eller företagsuppgifter.
  6. Välj betalningsalternativ.
  7. Godkänn köpvillkor.
  8. Skicka beställning.

Priser
Alla priser uppdateras frekvent i Skånska Byggvarors webbutik. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod vid orderläggning.

Fraktkostnader
Alla priser i webbutiken är exklusive frakt. Fraktkostnaden beräknas automatiskt utifrån vilka varor som köps och var det skall levereras. Frakten beräknas i din varukorg. Ange din e-postadress och ange postnummer.

Moms
Alla våra priser anges inklusive moms.

Kampanjpriser
Rödmärkta priser betyder ytterligare prissänkning på våra redan låga ordinarie priser. Tänk på att det finns ett slutdatum för våra kampanjer – missa inte att handla till extra låga priser.

Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter.

Avbeställning
Som kund hos Skånska Byggvaror har du alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats, Skånska Byggvaror har dock rätt till ersättning för alla eventuella kostnader som uppkommit innan varan avbeställts. Vid avbeställning när varor packats men ej levererats utgår en schablonavgift på 275 kr för lastbilsleveranser och 95 kr för paketleveranser.

Betalningsalternativ
Hos oss väljer du själv hur du ska betala dina inköp. Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Kortbetalning
I vår internetbutik fungerar samtliga VISA och Mastercard-anslutna kort. För att öka din trygghet och säkerhet använder vi alltid 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen för betalningar över Internet.

En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer och att det finns pengar tillgängliga på kontot. Pengarna reserveras på ditt konto direkt vid köptillfället, och kommer att dras normalt 1-2 arbetsdagar därefter. Gäller även vid längre leveranstider.

Om en återbetalning måste göras (ångerrätt eller reklamation) sker detta genom insättning på samma kort som du har använt vid ditt köp.

Kvitto/orderbekräftelse skickas till din mejladress i samband med köptillfället.

Direktbetalning internetbank

För direktbetalning i bank används Trustly som tjänst och du kan välja att betala direkt via din egen bank. Denna betalning bokförs direkt hos skånskabyggvaror.se. Överföringen sker genom en säker anslutning och det tillkommer inte några avgifter för dig som kund.

Faktura via Walley
Fakturan skickas till dig först när dina varor är skickade från oss och sedan har du 30 dagar på dig att betala. Fakturan skickas till den mejladress du angett vid köpet.

Läs Walleys köpvillkor här.

Walley delbetalning

När du i kassan under betalsätt väljer delbetalning får du direkt ett besked om din ansökan har gått igenom och ditt köp genomförs då direkt. Om det skulle vara så att din ansökan inte går igenom kan du alltid gå tillbaka och välja ett annat betalsätt som passar dig. På din orderbekräftelse benämns detta val som kreditprodukt.

Läs Walleys köpvillkor här.

Walley konto
När du väljer konto som betalsätt kan du samla alla dina köp under en kalendermånad, på en och samma faktura, oavsett om du handlar i butik eller på nätet. Samlingsfakturan skickas ut i mitten av nästkommande månad och ska betalas i slutet av den månaden. På din orderbekräftelse benämns detta val som kreditprodukt.

Läs Walleys köpvillkor här.

Försäljning till minderåriga
Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Leveransinformation


Leveranstider
Under varje produkt/vara hittar du aktuell lagerinformation.

Finns i lager | Varan lämnar inom kort vårt lager och levereras normalt inom 1-2 veckor.
Finns inte i lager | Varan tillverkas eller beställs till vårt lager omgående efter att du lagt din beställning, se beräknat tillgänglighetsdatum under respektive produkt, därefter tillkommer leveranstid om 1-2 veckor.

Exakt beräknad leveransvecka kommuniceras på din orderbekräftelse. Denna kan komma att påverkas av bland annat leveranssätt (t.ex. kranbil eller postpaket), postadress samt produkternas vikt och storlek. Observera att leverans till vissa postnummer medför en förlängd leveranstid.

Beroende på vilka produkter som du har beställt kan det komma att ske flera aviseringar och leveranser. Detta kommer då ske på olika dagar och beror på att produkterna skickas från olika ställen.

Så fungerar leveransen
Vi använder oss av olika transportmöjligheter beroende på sändningens storlek. Mindre paketsändningar levereras som paket hem eller till utlämningsställe. Större sändningar levereras med lastbil eller kranbil och levereras till tomtgräns eller så långt fordonet kan komma vid bostadsområdet.

Våra bilar levererar hem till dig (dock ej inburet) och du hjälper chauffören att lasta av. Varorna levereras till markplan vid fordonets sida eller till lägenhetens port vid paketförsändelser. Vägen till lossningsplatsen måste vara farbar för en lastbil. Tänk på att lastbilen kan vara upp till 15 meter lång (2,6 m bred och 4,2 m hög) och att den behöver plats för att vända. Praktiska begränsningar kan gälla för vissa orter.

* Undantag finns för vissa skärgårdsöar där vi levererar till närmsta kaj för de öar som inte har fast förbindelse eller vägfärja.

Du blir kontaktad/aviserad av vår logistikavdelning eller transportbolag ett par dagar innan leverans. Det är mycket viktigt att någon är anträffbar på det telefonnummer du uppgett, se ordererkännandet. Leverans sker normalt under arbetstid, måndag-fredag kl. 7.00 - 20.00.

Transportförsäkring ingår. Om något mot förmodan händer med produkten på vägen hem till dig står vi för försäkringen och levererar en ny snarast möjligt.

Viktigt! Det är ditt ansvar att du lämnat korrekt telefonnummer, är nåbar och kan ta emot leveransen under angivet leveransintervall, och att lastbilen kommer fram. I annat fall tillkommer en ombokningskostnad på 450 kr.

Paket mellan 0-1,5 meter och max 20 kg levereras via närmaste utlämningsställe. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Paket över 1,5 meter och max 32 kg levererar Posten direkt hem till dig utan avisering. Finns ingen hemma lämnas paketet vid dörren. Bor du i en trappuppgång med portkod behöver vi denna för att kunna leverera.

Vid adressändring eller namnändring tillkommer en kostnad på 450 kr.

Delad order
Vid vissa beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice på 042-210 100 eller via kontakt@skanskabyggvaror.se.

Mottagningskontroll
Vid leverans skall du tillsammans med föraren kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Vid transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli skall du under leveranstillfället anmäla detta till föraren som gör en skriftlig notering på fraktsedeln eller i handdatorn. Därefter anmäls reklamationen snarast av dig till oss på Skånska Byggvaror så att vi kan sända ersättningsvaror. Observera att om skadan/avsaknaden inte är anmäld på fraktsedeln så är transportreklamationen inte giltig. Spara alltid emballaget vid synlig skada för eventuell undersökning av skadeorsaken.

Vi rekommenderar att inte boka hantverkare innan leverans har skett och du synat ditt gods. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Skånska Byggvaror inte för kompensation för eventuella kostnader av hantverkare.

Som kund bör du öppna förpackningen inom 7 dagar för att kontrollera varan. Fel eller skada som upptäcks senare efter mottagandet skall snarast anmälas till Kundservice.

Observera att det skadade eller felaktiga godset inte får användas.


Leveransförsening

Skånska Byggvaror jobbar intensivt för att du som kund ska vara så nöjd som möjligt med våra leveranser. Ibland uppstår dock leveransförseningar. Det kan röra omständigheter utom vår kontroll eller i vissa fall som en konsekvens av mycket högt tryck under högsäsong. Vid leveransförsening försöker vi kontakta dig som kund för ny leveransvecka.

Vid transportskador skickar vi så snabbt som möjligt ny ersättningsvara men ersätter inte kostnader som uppkommer p.g.a. stillestånd eller liknande. I vissa fall kan kompensation komma att utgå vid en försening. Detta sker då i form av prisavdrag enligt nedan på förhand överenskomna nivåer:

  • ≤1 vecka – Inget prisavdrag
  • 2-3 veckor – 1 % av ordervärdet
  • ≥ 4 veckor – 2 % av ordervärdet

Observera att kompensationen endast omfattar den eller de varor som försenade och inte de som är levererats i tid.

Outlösta paket
Paket som inte hämtas ut eller leveranser som inte tas emot, räknas inte som nyttjande av ångerrätten. Vi debiterar en avgift à 150 kr för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering.

Terminalhyra
Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 kr per dag och försändelse.

Export
Vi kan idag inte erbjuda leverans för export. Är du bosatt i annat land men har svensk leveransadress, kontakta vår orderavdelning på telefon +46 42-210 100 för mer information om möjliga betalnings- och leveransvillkor.

Ångerrätt, reklamationer och garantier


Ångerrätt

Standardvara
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har mottagit varan och handlar därmed med full trygghet. Om du ångrar ditt köp, oavsett anledning, kan du alltså returnera/byta oanvända varor i originalemballage inom 14 dagar. Vi återbetalar beloppet senast 30 dagar efter att vi har mottagit returen.

Du kan inte lämna tillbaka din vara i våra utställningsbutiker. 
Vi hämtar inte ut returer via ombud eller mot rekommenderat (REK).

Returer skall ske i originalemballage för att du skall vara ansvarsfri vid eventuella skador under returtransporten. Varor som skadats under returtransporten p.g.a. undermåligt emballage återbetalas inte.

Returfrakt bekostas alltid av dig som köpare. Vi kan hjälpa dig med förmånlig returfrakt och skickar på begäran ut returfraktsedel till dig. Pris för returfrakt får du av kundtjänst i samband med att du kontaktar oss om retur. Kostnaden för returfrakten dras då av från återbetalningsbeloppet för returnerade varor.

Tänk på att spara ditt inlämningskvitto till dess att du fått en returbekräftelse från oss. Returer ska gå direkt till Skånska Byggvaror, returer som skickas till servicepoint godkänns ej. Returadress är Framtidsgatan 3, 262 73 Ängelholm.

Tillverkningsvara
Vid beställning av kundunika produkter skickar vi ut ett påminnelsemejl för att du som kund ska hinna kontrollera din order innan vi skickar beställningen vidare till leverantör. Du har rätt att avbeställa din order inom 24 timmar utan kostnad.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i webbutiken. 

Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundservice på 042-210 100 eller via kontakt@skanskabyggvaror.se.

När du som kund godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker du till att Skånska Byggvaror påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att du som kund inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna ovan har påbörjats i produktion.

Du får alltid en orderbekräftelse där du kan kontrollera att allting är rätt, t.ex mått och färg, då dessa produkter specialtillverkas för dig.

Reklamationer
Du har som kund 3 år på dig att reklamera en vara. Detta skall göras inom ”skälig tid”, normalt två månader från det att felet upptäcktes. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses som ursprungliga. Vid synliga skador eller annat fel på produkten skall reklamation göras före eventuell montering. Kontakta oss på Skånska Byggvaror så hjälper vid dig vid eventuella reklamationer. Vid fel på varan står Skånska Byggvaror för eventuella fraktkostnader.

Garanti
Utöver reklamationsrätten lämnar vi även garantier med olika omfattningar för våra olika produkter. Garantiernas omfattning och tid ser du i monteringsanvisningen eller på vår hemsida vid respektive produkt. Garantin avser ersättningsprodukt eller av oss sanktionerad reparation under förutsättning att monterings- och skötselinstruktioner följts. Fakturan gäller som garantisedel. Kontakta oss på Skånska Byggvarors kundservice så hjälper vid dig. I övrigt tillämpas konsumentköplagen.

Vid kampanjerbjudande med "produkt på köpet"
En produkt som vi erbjuder på köpet är en gåva till dig som kund och omfattas inte av konsumentköplagen. Vi lämnar en garanti på tre månader från leveransdatum.

När gäller inte produktgarantin:

Uterum - Trasigt eller sprucket glas omfattas ej av produktgarantin.

Spabad - Våra spabad är avsedda för privat bruk och garantierna gäller inte vid kommersiell användning.

Fönster - Utvändig kondens eller isbildning.

Vid eventuell tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrig information


Personuppgifter
Skånska Byggvaror, Box 22238, 262 73 Ängelholm, organisationsnummer 556100-1891 är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du som kund lämnar till Skånska byggvaror.

Vill du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter, läs vår externa integritetspolicy här!

Ange postnummer för att få riktade erbjudanden