Köpvillkor


På skanskabyggvaror.se finns produkter, tips, idéer, inspiration, jämförelser... ja, i stort sett allt du behöver för att genomföra ditt projekt. Här kan du alltid handla online, oavsett om du befinner dig hemma i soffan eller klämmer och känner på våra produkter i någon av våra butiker.

Här hittar du all information och alla villkor som gäller för vår webbutik.
Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på 042 - 210 100.

Handla och betala


Valet är ditt
Hos oss kan du enkelt lägga din order i vår webbutik, men det går precis lika bra att ringa in din order eller varför inte besöka någon av våra utställningsbutiker.

Handla i vår webbutik

  1. Klicka på "Köp" för den produkt du vill köpa.
  2. Produkten placeras i din kundvagn - högst upp till höger.
  3. Klicka på "Till kassan", när samtliga produkter är placerade i kundvagnen.
  4. Kontrollera att din kundvagn innehåller korrekt produkter och korrekt antal. Justera vid behov.
  5. Ange person- alternativt företagsuppgifter.
  6. Välj betalningsalternativ.
  7. Godkänn köpvillkor.
  8. Skicka beställning.

Priser
Alla priser uppdateras frekvent i Skånska Byggvarors webbbutik. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel.

Om vår expeditionsavgift
Vi levererar de varor du beställer från oss utan fraktavgift, oavsett om du beställer en liten blandare eller ett stort garage. Direkt hem till dig, över hela landet*. Vi tar ut en expeditionsavgift på 95 eller 275 kronor. Avgifterna täcker de kostnader vi har för bland annat framplockning, lastning, emballering, leveranskontroll samt utskrifter av faktura, kvitton och frakthandlingar.

* Undantag finns för vissa skärgårdsöar.

Moms
Alla våra priser anges inklusive moms.

Kampanjpriser
Rödmärkta priser betyder ytterligare prissänkning på våra redan låga ordinarie priser! Tänk på att det finns ett slutdatum för våra kampanjer – missa inte att handla till extra låga priser!

Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter.

Betalningsalternativ
Hos oss väljer du själv hur du ska betala dina inköp. Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Kortbetalning
I vår internetbutik fungerar samtliga VISA, Mastercard och Eurocard anslutna kort.

Tryggt och säkert. Betalningen hanteras av vår betalningspartner DebiTech för att garantera en trygg och säker betalning. DebiTech är certifierat i enlighet med VISA och Mastercard säkerhetsstandard PCI DSS. Dina uppgifter behandlas konfidentiellt och ingen obehörig kan någonsin se dina kortuppgifter.

Vid köp fyller du enkelt i typ av kort, kortnummer och giltighetstid, och CVV-kod (kontrollnummer). En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer och att det finns pengar på kontot (gör annars överföring och prova igen).

Pengarna reserveras på ditt konto direkt vid köptillfället, och kommer att dras normalt en till två arbetsdagar efter köp (i samband med att order- och betalningsbekräftelse sänds ut via e-post). Gäller även vid eventuellt förlängd leveranstid.

Eventuell återbetalning (varan slut i lager, öppet köp eller reklamation) sker genom insättning på ditt kort. Återbetalning sker några dagar efter du kontaktat oss angående detta ärende.

Direktbetalning internetbank
Du kan även direktbetala din order, när den godkänns om du har någon av följande internetbanker:

  • SEB Privat
  • SEB Företag
  • Nordea
  • Handelsbanken
  • Swedbank

Fakturabetalning via Qliro
Genom ett samarbete med Qliro kan vi erbjuda dig möjligheten att betala via faktura.

Läs mer om Qliros villkor för fakturabetalning här

Qliro delbetalning
Genom ett samarbete med Qliro kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning.

Läs gärna Qliros fullständiga kontovillkor.

Outlösta varor
För varor som inte löses ut kan Skånska Byggvaror komma att fakturera returavgift.

Försäljning till minderåriga Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Leveransinformation


Så fungerar leveransen

Enkelt och bekvämt. Du får varorna fraktfritt hem till dig* - detta ingår i vår service till dig som kund. Våra bilar levererar hem till dig (dock ej inburet) och du hjälper chauffören att lasta av. Varorna levereras till markplan vid fordonets sida eller till lägenhetens port vid paketförsändelser. Vägen till lossningsplatsen måste vara farbar för en lastbil. Tänk på att lastbilen kan vara upp till 15 meter lång (2,6 m bred och 4,2 m hög) och att den behöver plats för att vända. Praktiska begränsningar kan gälla för vissa orter. Leveransen sker dagtid (vardagar).

* Undantag finns för vissa skärgårdsöar där vi levererar till närmsta kaj för de öar som inte har fast förbindelse eller vägfärja.

Du blir kontaktad/aviserad av vår logistikavdelning eller transportbolag ett par dagar innan leverans.

Transportförsäkring ingår. Om något mot förmodan händer med produkten på vägen hem till dig står vi för försäkringen och levererar en ny snarast möjligt.

Allt detta ingår, det enda som tillkommer är en expeditionsavgiften. Läs om vår expeditionsavgift här

Vissa mindre produkter levereras som postpaket.

Paket mellan 0-1,5 meter och max 20kg levereras via närmaste utlämningsställe. Du får ett SMS eller en brevanvisning när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Paket över 1,5 meter och max 32kg levererar Posten direkt hem till dig utan avisering. Finns ingen hemma lämnas paketet vid dörren. Bor du i en trappuppgång med portkod behöver vi denna för att kunna leverera.

Leveranstider
Under varje produkt hittar du aktuell leveransinformation. Denna är angiven i preliminärt beräknad leveransvecka. Om du vid ett och samma tillfälle beställer produkter med olika leveransveckor, är det den med högst vecka som styr leveransen.

OBSERVERA att leverans till vissa postnummer medför en förlängd leveranstid.

Produkterna har olika leveranstid beroende på om de finns på vårt lager, standardvara, eller om vi måste specialbeställa dem för dig, tillverkningsvara.
Information om leveranstid lämnas på din orderbekräftelse.

Delad order
Vid vissa beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice på 042-210 100 eller via kontakt@skanskabyggvaror.se.

Mottagningskontroll
Vid leverans skall du tillsammans med föraren kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Vid transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli skall du under leveranstillfället anmäla detta till föraren som gör en skriftlig notering på fraktsedeln eller i handdatorn. Därefter anmäls reklamationen snarast av dig till oss på Skånska Byggvaror så att vi kan sända ersättningsvaror. Observera att om skadan/avsaknaden inte är anmäld på fraktsedeln så är transportreklamationen inte giltig. Spara alltid emballaget vid synlig skada för eventuell undersökning av skadeorsaken.

Som kund bör du öppna förpackningen inom 7 dagar för att kontrollera varan. Fel eller skada som upptäcks senare efter mottagandet skall snarast anmälas till Kundservice på Skånska Byggvaror som du når:

Observera att det skadade eller felaktiga godset inte får användas.

 

Leveransförsening
Skånska Byggvaror jobbar intensivt för att du som kund ska vara så nöjd som möjligt med våra leveranser. Ibland uppstår dock leveransförseningar. Det kan röra omständigheter utom vår kontroll eller i vissa fall som en konsekvens av mycket högt tryck under högsäsong. Vid leveransförsening försöker vi kontakta dig som kund för ny leveransvecka. Av ovan skäl rekommenderar Skånska Byggvaror att inte boka hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid transportskador skickar vi så snabb som möjligt ny ersättningsvara men ersätter inte kostnader som uppkommer pga stillestånd eller liknande. I vissa fall kan kompensation komma att utgå vid en försening. Detta sker då i form av prisavdrag enligt nedan på förhand överenskomna nivåer:

  • ≤1 vecka – Inget prisavdrag
  • 2-3 veckor – 1 % av ordervärdet
  • ≥ 4 veckor – 2 % av ordervärdet

 

Export
Vi kan idag inte erbjuda leverans för export. Är du bosatt i annat land men har svensk leveransadress, kontakta vår orderavdelning på telefon +46 42 - 210 100 för mer information om möjliga betalnings- och leveransvillkor.

Ångerrätt, reklamationer och garantier


Ångerrätt

Standardvara
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har mottagit varan och handlar därmed med full trygghet. Om du ångrar ditt köp, oavsett anledning, kan du alltså returnera/byta oanvända varor i originalemballage inom 14 dagar. Vi återbetalar beloppet senast 30 dagar efter att vi har mottagit returen.

Du kan inte lämna tillbaka din vara i våra utställningsbutiker.

Returer skall ske i originalemballage för att du skall vara ansvarsfri vid eventuella skador under returtransporten. Varor som skadats under returtransporten pga undermåligt emballage återbetalas inte.

Returfrakt bekostas alltid av dig som köpare. Vi kan hjälpa dig med förmånlig returfrakt och skickar på begäran ut returfraktsedel till dig. Pris för returfrakt får du av kundtjänst i samband med att du kontaktar oss om retur. Kostnaden för returfrakten dras då av från återbetalningsbeloppet för returnerade varor.

Tillverkningsvara
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i webbutiken.  Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundservice på 042-210 100 eller via kontakt@skanskabyggvaror.se.

När du som kund godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att Skånska Byggvaror påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att du som kund inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan har påbörjats i produktion.

Du får alltid en orderbekräftelse där du kan kontrollera att allting är rätt, t ex mått och färg, då dessa produkter specialtillverkas för dig.

Reklamationer
Du har som kund 3 år på dig att reklamera en vara. Detta skall göras inom ”skälig tid”, normalt två månader från det att felet upptäcktes. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses som ursprungliga. Vid synliga skador eller annat fel på produkten skall reklamation göras före eventuell montering. Kontakta oss på Skånska Byggvaror så hjälper vid dig vid eventuella reklamationer. Vid fel på varan står Skånska Byggvaror för eventuella fraktkostnader.

Garanti
Utöver reklamationsrätten lämnar vi även garantier med olika omfattningar för våra olika produkter. Garantiernas omfattning och tid ser du i monteringsanvisningen eller på vår hemsida vid respektive produkt. Garantin avser ersättningsprodukt eller av oss sanktionerad reparation under förutsättning att monterings- och skötselinstruktioner följts. Fakturan gäller som garantisedel. Kontakta oss på Skånska Byggvarors kundservice så hjälper vid dig. I övrigt tillämpas konsumentköplagen.

När gäller inte produktgarantin:

Uterum - Trasigt eller sprucket glas omfattas ej av produktgarantin.

SPAbad - Våra Spabad är avsedda för privat bruk och garantierna gäller inte vid kommersiell användning.

Fönster - Utvändig kondens eller isbildning.

Vid eventuell tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrig information


Personuppgifter
Skånska Byggvaror, Box 22238, 250 24 Helsingborg, organisationsnummer 556100-1891 är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du som kund lämnar till Skånska byggvaror.

Vi strävar kontinuerligt efter att hålla ett starkt skydd för våra kunders integritet vid hantering av alla personuppgifter. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och vi ber dig också samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. I och med att du registrerar dig som kund, registrerar dig för vårt nyhetsbrev eller beställer katalog accepterar du att Skånska Byggvaror AB registrerar dina personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer samt e-mailadress).

Dina uppgifter används för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, såsom ge dig god service, olika marknadsföringsaktiviteter exempelvis utskick av nya kataloger/broschyrer och erbjudanden som är anpassade för dig. För att uppnå detta kan dina uppgifter behöva samköras med andra register och lämnas till andra bolag inom Byggmax Group. Vi dokumenterar även den kommunikation vi har med dig i de fall du gör en reklamation, detta för att vi ska kunna tillhandahålla dig den service du ska kunna förväntar dig av oss.

Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att antingen ringa oss på telefonnummer 042-210 100, mejla till oss på kontakt@skanskabyggvaror.se, eller skriva till Skånska Byggvaror, Box 22238, 250 24 Helsingborg och meddela oss detta. Du har som kund rätt att efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig och hur dessa uppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.

Reklam
Med jämna mellanrum sänder vi via post ut information om de kampanjer och kampanjpriser som vi för närvarande har. Här kan du bläddra, planera och handla. Samma erbjudanden finner du även på vår hemsida. Du som får våra reklamerbjudanden i brevlådan har naturligtvis möjlighet att välja bort dessa. Meddela oss skriftligen via mail eller brev.

Har du inte fått vår senaste kampanjkatalog kan du enkelt beställa den här på hemsidan - gratis.

Förändringar på produkter
Vi utgår från dig som kund, lyssnar på dina önskemål och förbättrar och vidareutvecklar ständigt våra produkter. Vi förbehåller oss därför rätten till konstruktionsändringar. Av tekniska skäl kan färgavvikelser förekomma. Vi reserverar oss för eventuella programmeringsfel och felskrivningar.



















Ange postnummer för att få riktade erbjudanden